اخبار شرکت
1399/6/12 چهارشنبه
تجارب مدیریت و ارزیابی دورکاری در جهان

علیرضا کیان پور؛ معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک
توسعة دورکاری در جهان آثار قابل توجهی را بر زندگی مردم و کسب و کارها گذاشته است. الگوی مصرف خانوارها به طور قابل توجهی تغییر کرده است. کسب و کارها برای بقا در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط موجود هستند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که توانسته‌اند مدل دورکاری را پیاده‌سازی کنند به طور قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش داده و درآمد خالص شرکت را به طور معنی‌داری افزایش داده‌اند؛ اما دورکاری با چالش‌های قابل توجهی به ویژه در بخش نظارت روبه‌روست. دشواری در نظارت دورکاران و در کنار آن، کاهش تمرکز کارمندان به واسطة فعالیت از خانه منجر شده است تا دستورالعمل‌های سختی در زمینة دورکاری ایجاد شود؛ حتی در برخی کسب و کارها هنوز هم باید تحقیقات بسیاری برای توسعة دورکاری انجام گیرد.

تأثیر شیوع بیماری بر رفتار مصرف‌کننده
شیوع بیماری کرونا منجر شده است تا الگوی مصرف خانوار به طور قابل توجهی تغییر کند. در کشورهای پیشرفته که اقتصاد بر مصرف‌گرایی بنا نهاده شده است (مانند اسپانیا در این مطالعة موردی) تنها 20 درصد از هزینه‌کرد خانوار، مربوط به مواد غذایی و کمتر از 10 درصد مربوط به حوزة سلامت است؛ بنابراین هزینه‌های شخصی همچون مد و فشن، کافی‌شاپ و رستوران، پوشاک و سایر هزینه‌ها سهم قابل توجهی در رشد و توسعة اقتصاد این کشورها دارند. بررسی انجام‌شده با جزئیات پرداخت مشتریان در کشور اسپانیا نشان می‌دهد که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها فقط در مدت زمان کمتر از 2 هفته سهم مواد غذایی در سبد هزینة خانوار از 20 به 60 درصد رسیده است.
صنعت مد و فشن اولین بخشی بود که سهم آن در سبد هزینة خانوار به صفر رسید و پس از آن، سهم حدود 18 درصدی کافی‌شاپ و رستوران در ماه فوریه به کمتر از شش درصد در نیمة دوم ماه مارس و آوریل رسید. بخش خودرو و مبلمان منزل نیز به شدت کاهش یافت؛ اما حوزة حمل و نقل تغییر معنی‌داری را نشان نداد. نکتة جالب توجه، افزایش سهم پاساژها و فروشگاه‌ها و به ویژه سهم هزینه‌های بهداشت و سلامت بود. سایر هزینه‌های خانوار نیز از حدود 22 درصد به کمتر از 15 درصد کاهش یافت ..
در کشور ایرلند نیز بر اساس نتایج پژوهش‌ها، افزایش تعداد مبتلایان به طور قابل توجهی بر هزینه‌کرد خانوار تأثیر داشت. با رسیدن مبتلایان روزانة این کشور به اوج خود، میزان برداشت وجه توسط مردم از خودپردازها نسبت به دورة مشابه در نیمة اول ماه آوریل نزدیک به 60 درصد کاهش یافت؛ اما پس از کاهش فشار قرنطینه و شروع فعالیت کسب و کارها این تغییر به منفی 40 درصد در ماه ژوئن رسید که نشان‌دهندة کاهش قابل توجه برداشت وجه توسط مردم حتی پس از کروناست.
علاوه بر این، هزینة پرداختی خانوار توسط کارت برداشت و اعتباری در اواسط ماه آوریل به حداقل خود در مقایسه با سال گذشته رسید و با کاهش قابل توجه 40 درصدی مواجه شد و با کاهش شیوع بیماری در اواخر ماه ژوئن به عدد صفر نزدیک شد. هزینة کل خانوار اما کمترین کاهش را نشان داد که در اوج شیوع بیماری کاهش 34 درصدی را نشان داد و در اواخر ژوئن حاکی از رشد 10 درصدی هزینه‌کرد نسبت به دورة مشابه سال گذشته بود؛ بنابراین شیوع بیماری به شدت بر پرداخت‌های نقدی تأثیر منفی گذاشت که می‌تواند به واسطة تصور مردم از انتقال بیماری توسط پول نقد باشد .
در داخل کشور بررسی آمار رتبه‌بندی سایت‌های داخلی همچون سایت بانک ملی ایران، زرین‌پال، دیوار و نماوا نشان می‌دهد که میزان مراجعة مردم به سایت دیوار و بانک ملی به شدت کاهش یافته است، در صورتی که سایت‌های زرین‌پال برای پرداخت با کیف پول و همچنین سایت نماوا برای تماشای فیلم در اوقات بیکاری به طور قابل توجهی با افزایش مخاطب روبه‌رو شدند. کاهش مراجعه به سایت دیوار نشان از کاهش تمایل مردم به خرید و کاهش مراجعه به سایت بانک ملی نشان‌دهندة کاهش قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی است .
مشروح این مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید.
منبع : ماهنامه بانکداری آینده شماره 47
 
.

فايل هاي مربوطه :
تجارب مديريت و ارزيابي دورکاري در جهان.pdf803.824 KB

نسخه قابل چاپ
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت خدمات انفورماتیک می باشد